Friday, March 23, 2012

Gröt på finkrogen!



Själv kan jag inte säga att gröt är min favoritmat. Hur mycket jag än vet att gröt är nyttigt, billigt och en superbra start på dagen, är det väldigt sällan jag äter det. Kanske borde jag tänka om, kanske är gröt på väg att uppgraderas till riktig finmat. Idag skriver Svenska Dagbladet att gröt seglat upp som innemat i både England och USA där den serveras hos såväl snabbmatskedjor som trestjärniga krogar. Även om jag inte tycker att gröt känns särskilt lyxigt är det ju egentligen en bra trend. Hälsosam och med ekologiska råvaror ganska snäll mot miljön. Sen är förstås frågan - vad kostar en tallrik gröt på finkrogen? Kanske är vi beredda att betala mer för havregrynsgröt under ett knäckigt sockertäcke eller för rödbetsgröt med parmesan? Om inte annat ger det inspiration till att själv testa helt nya grötvarianter hemma. Gillar ni gröt och har ni några favoriter?

PS: Priset för en tallrik havregynsgröt med knäckigt täcke ligger i New York runt 16 dollar...

7 Comments:

Blogger Camilla Alvén said...

Det är sällan jag äter gröt men om jag gör det så blir det havregrynsgröt med äppelmos och mjölk efter träning. Känner jag mig allmänt nere och deppig så passar det utmärkt med risgrynsgröt, varför vet jag inte men det är något med varm mjölk som är tröstande och förlåtande på samma gång...
Ha det bra
Kram

9:23 AM  
Blogger Ninni said...

Jag läste samma artikel och log för mig själv...Visst är det lite komiskt med denna jakt på "nyheter" inom restaurangvärlden. Men visst är gröt fantastiskt bra mat, billigt och rätt så gott. Jag har själv lärt mig äta gröt på senare år. Min favorit är fiberhavregryn med linfrö, solrosfrön och helst hemgjord äppelmos. Har jag bråttom och är lite stressad då lägger sig gröten som ett varmt skönt lock i magen, den lugnar verkligen.
Fast jag skulle ALDRIG betala 16 dollar för den...iaf inte med ett sockertäcke på ;)
Må så gott!
Kram Ninni

2:31 PM  
Anonymous Josefina said...

Gröten i ditt inlägg ser väldigt god ut! :) Jag är också lite splittrad vad gäller gröt - iaf riktigt nyttig sådan. Mannagryns- och risgryns- med mkt socker och kanel på är där emot vähäldigt mumsigt ... Kram.

12:32 AM  
Anonymous MISS ALICIA said...

Hej!

Ta jättegärna en titt på nätbutiken missalicia.se, där hittar du spännande brittiska märken!

Vänliga Hälsningar,
Miss Alicia

1:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Camillas Foto: Havregrynsgröt är ju egentligen väldigt nyttigt och bra, men jag äter det inte heller särskilt ofta. Intressant med risgrynsgröten - jag kan tänka mig att det är bra tröstmat...

Ninni: Det är så hysteriskt och överdrivet. Ibland kan det i och för sig mynna ut i positivt nytänkande. Solrosfrön i gröten låter gott tycker jag.

Josefina: Det är lena smaker. De andra i min familj älskar risgrynsgröt, men jag är inte så förtjust i det. Ibland gör jag mycket så att det finns några dagar.

Miss Alicia: Ok.

10:24 AM  
Blogger Åsa said...

Äter gröt till frukost flera dagar i veckan :) Och på tal om SM (ang pizzan) läste jag i G-P idag om VM i grötkokning! Tydligen finns ett nordiskt mästerskap också.
Men visst är det en trend nu. Tänker lite som Ninni i kommentaren ovan att det i mångt och mycket handlar om jakten på "nyheter" inom restaurangvärlden.

Hoppas innerligt det inte sipprar ner till priset på en påse havregryn! tillbehören som t ex frön, nötter, torkade frukter och bär m.m. är redan tillräckligt dyra så låt grynen vara den billiga superbra matvaran.

11:10 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Miss Meister: Oj, till och med VM...Ibland kan det vara positivt att lyfta fram bortglömda maträtter/företeelser och dagar men visst går det till överdrift. Allt ska "trendas" till och ofta känns det som att syftet mest är att kunna höja priset. Visst är redan nötter, frön och torkad frukt onödigt dyrt, inget man kan äta i de mängder som förespråkas inom raw food.....

10:57 AM  

Post a Comment

<< Home