Thursday, April 26, 2012

SM i pizzabakning

Igår gick SM i pizzabakning av stapeln och vinnare blev Camilla Seidl från Stockholm. Deltagarna bakade alla en klassisk capricciosa, men också en egenkomponerad pizza. Camilla gjorde en pizza med chevrè, fikon i rödbetsmarinad, valnötter och ingefära. Just getost, fikon och valnötter är en fantastisk smakkombination som jag gärna vill testa själv. Tyvärr gör jag pizza alldeles för sällan. Synd, eftersom egen pizza kan bli en riktigt god och bra maträtt. Någon regnig dag på semestern brukar jag och min familj ägna oss åt att göra pizza. Då får det ta tid, degen kan jäsa i lugn och ro och tomatsåsen puttra länge så att den får massor med smak. Sen har alla chansen att komponera sin favorit. Mitt val brukar vara enkelt;tomatsås, lättstekt zucchini och mycket mozzarella. Massor med färsk krispig ruccola ovanpå är också en favorit. När pizzorna är klara äter vi dem i en del av vårt torp som en gång i tiden varit ladugård. Idag är det ett fantastiskt utrymme, men oisolerat och med begränsad belysning. Just en regnig sommardag är det magiskt att duka fint med massor av ljus och sitta där och äta pizza. Regnet smattrar på taket och stämningen inbjuder till att berätta historier och sitta och prata länge länge om allt mellan himmel och jord. Någon gång händer det förstås att vi äter pizza i solsken, i den lummiga trädgården - ändå är det de regniga dagarna som jag mest förknippar med pizza. Nu är jag i alla fall inspirerad att pröva chevrè och fikon snarast. Brukar ni göra pizza själva och har ni några favoriter?

5 Comments:

Blogger Åsa said...

SM i pizza? Hade ingen aning om att det fanns en sådan tävling. Kanske man skulle fixa SM i ogräsrensning, handdiskning, prokrastinering eller annat där en har bättre chans att nå medaljplats ;-)
Nä, jag är heller ingen större pizzabagare. Tidigare gjorde jag ibland "snabbpizza" med fullkornsvetetortillas som botten, toppade med just tomat, mozzarella, ruccola och kanske jordärtskockshjärtan.

Regnet strilar här idag och någon värme att tala om är det inte heller, så det passar nog bra med pizza ikväll.

10:53 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åsa. Javisst går det att hitta på tävlingar i det mesta. Det är lite som att det ena efter det andra också får en egen dag. Just pizzatävlingen ägde rum på Gastro Nord, fackmässan om mat. Snabbpizza är ju en variant förstås...Efter regnet kommer våren!

12:30 PM  
Blogger Ninni said...

Jag såg inslaget på morgonTV (eftersom jag är hemma och sjukskriven fortfarande ;)Det såg jättegott ut! Jag är en stor älskare av getost och nötter. Vi gör pizza ibland men mycket mera sällan nu när inte våra "barn" bor hemma längre. Vi brukar göra deg efter recept från Anna B. och fryser in det som blir över. Sen får var och en välja "pålägg". Men som sagt...när man blir ett tvåpersonershushåll så blir man lite lat ;) Det kan bli både köpepizza och halvfabrikat från ICA, men inget blir lika gott som hemlagat.
Må så gott!
Ninni

2:44 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ninni: Just den kombinationen är helt underbar.Även jag brukar använda just Anna B:s recept på pizzadeg. Den blir väldigt bra. Klart hemlagat blir bäst!

12:42 PM  
Anonymous Josefina said...

Hemgjord pizza är ljusår ifrån köpt! Att ha getost, valnötter och fikon på pizza är säkert väldigt gott ...

I Pisa åt jag pizza med bara tomatsås på, och det var ljuvligt. Maqssor av smaker trots att det "bara" var tomatsås! det receptet skulle man vilja ha ...

11:29 PM  

Post a Comment

<< Home