Thursday, June 14, 2012

Tulpanernas tid är i stort sett förbi, men den här tiden kommer ständigt nya skönheter att glädja sig åt; löjtnantshjärtan till exempel. Det är bara att gå ut och njuta av allt det gröna. För ett tag sedan hade jag gäster som är veganer, inte så stor sak eftersom jag själv inte äter kött. Däremot äter jag ägg och mjölkprodukter som underlättar viss matlagning. Nu ville jag verkligen bjuda på en chokladkaka, men den skulle naturligtvis inte innehålla varken ägg eller mjölkprodukter och inte heller vetemjöl. Det var bara att testa - resultatet blev över all förväntan. Våga pröva den! Chokladkaka 2 1/2 dl socker är nog en vanlig mängd, men jag tog ca 2 dl varav hälften var råsocker. 50 g mjölkfritt margarin, rumsvarmt 2 1/2 dl dinkelsikt 1 tsk bakpulver 4 msk kakao 1 tsk vaniljsocker 1 krm salt 1 1/2 dl sojamjölk (eller havremjölk) Vispa socker och margarin poröst med cirka 1 msk sojadryck. Blanda de torra ingredienserna i en skål och tillsätt dem och resten av sojadrycken i omgångar. Fortsätt att vispa en ganska lång stund så att smeten blir lite fluffig. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten. Grädda i 150° i cirka 35 minuter.

1 Comments:

Anonymous Josefina said...

Spännande med en vegansk chokladkaka. Nyttigt att utmana sig själv ibland! (Talar till mig själv).

Ikväll har jag gjort och ätit helt vegetariskt ... Ska försöka få till ett inlägg om det senare. :)

7:22 PM  

Post a Comment

<< Home